Sunday, September 6, 2009

Berubahlah bangsaku...

Semakin hari semakin banyak peluang dicanangkan untuk orang melayu berjaya tanpa mengira bidang terutamanya bidang perniagaan dan perusahaan. Namun, bangsa ini masih belum benar-benar bersedia untuk berjaya kerana tidak benar-benar berfikir dan bertindak sebagai seorang muslim. Anak melayu sering mengambil peluang perniagaan, membuka kedai-kedai baru serta mengeluarkan produk-produk baru. tetapi, yang menyedihkan mereka ini tidak sanggup untuk berusaha dan masih berdiri di paradigma lama apabila hanya berminat untuk berhutang dengan bank dan berniaga, setelah selesai bayaran semula pinjaman daripada bank akan tutuplah perniagaan itu memandangkan tidak ada lagi pegangan dan tujuan untuke mereka berusaha lebih keras.
Mengapa kita perlu mecari suatu tujuan dan objektif yang memberatkan diri, sedangkan dalam Islam itu sendiri telah membuktikan bahawa kita harus berusaha untuk mengubah hidup dan nasib kita. Maka, janganlah menyekat diri daripada menimba ilmu dan terus bekerja keras demi kejayaan sendiri. letakkanlah niat usaha itu kerana Allah S.W.T insyaAllah berkatlah perniagaan itu. Namun, janganlah serik, semua perniagaan ada pasang surutnya, cekalkan hati, kuatkan iman maka buah yang akan tumbuh boleh dinikmati bersama.
Tapi janganlah kamu memberatkan diri untuk beribadah kepada Allah S.W.T kerana sibuk mecari harta kerana kesusahan yang kamu lalui... Dan jangan pula kamu terlalu mempermudah ibadah dan tidak mengerjakannya kerana kufur dengan nikmat yang dikurniakanNYA.